Równowaga hormonalna jest bardzo ważna dla utrzymania optymalnego zdrowia każdego z nas. Gdy hormony są na odpowiednim poziomie mamy dużo energii, dobre samopoczucie, gładką skórę i dobrze śpimy. Jednak, gdy zaczyna się coś mieszać i zaczynają pojawiać się zaburzenia hormonalne to dzień bez załamania emocjonalnego może wydawać się niemożliwy.

To dlatego warto znać główne czynniki, które wpływają na hormony, gdyż może to pomóc podejść do nich w sposób bardziej kompleksowy.

Równowaga hormonalna- decydujące czynniki:

Optymalizacja poziomu witaminy D

witamina dMimo że witamina D jest często określana jako witamina słońca, to jest ona w rzeczywistości również neuroregulacyjnym hormonem. To może wyjaśniać, dlaczego ludzie doświadczają wahania nastroju, depresji i drażliwości, gdy nie mogą poddawać się ekspozycji na promienie słoneczne, w miesiącach zimowych lub na obszarach, gdzie występuje znacznie mniej światła słonecznego.

Aby zwiększyć wchłanianie i magazynowanie witaminy D, wystaw ciało na słońce na co najmniej 15 do 30 minut w godzinach szczytu, najlepiej między 10-15 (im dalej na północ lub im ciemniejsza karnacja, tym jest wymagana dłuższa ekspozycja). Witamina D nie jest absorbowana przez szkło, więc należy eksponować ciało bezpośrednio na słońcu, przynajmniej ramiona i nogi.

Gdy ekspozycja taka nie jest możliwa, zwłaszcza ma to miejsce w okresie jesienno-zimowym, należy rozważyć suplementację witaminy D3 / K2 lub tranu.

Przywracanie funkcji nadnerczy

nadnerczaNadnercza regulują większość układu hormonalnego, a zostają wyczerpane z powodu przepracowania, stresu, braku snu i używek (kofeina, nikotyna, itp.). Długotrwałe ich nadużywanie może powodować uszkodzenia komórek. Odwracanie tego procesu może zająć dużo czasu. Te uszkodzenia powodują, że nadnercza nie są w stanie produkować hormonów, których potrzebujemy np. do skupienia, kontrolowania naszego nastroju itp.

Normalizacja nadnerczy często ma kaskadowy wpływ na inne gruczoły w organizmie i pomaga zrównoważyć produkcję hormonów. Przywrócenie ich pełnej sprawności może potrwać od 4 do 6 miesięcy (a nawet dłużej, jeśli przyczyna wyczerpania nadnerczy nie została zaadresowana- stres lub codzienny zwyczaj picia kawy).

Aby przyczynić się do przywrócenia funkcji nadnerczy jedz w miarę możliwości organiczne, naturalne pokarmy i unikaj wszelkich używek. Weź również pod uwagę adaptogenne zioła, witaminy z grupy B, witaminę C, magnez, probiotyki i enzymy.

Nakarm tarczycę

tarczycaBrak równowagi tarczycy może być spowodowany wieloma czynnikami np. środowiskowymi zanieczyszczeniami (metalami ciężkimi), narażeniem na promieniowanie, nieracjonalnym odżywianiem i brakami składników odżywczych w organizmie, niektórymi lekami, stresem czy infekcjami grzybiczymi.

Słabo działająca tarczyca ostatecznie wpływa na produkcję wszystkich innych hormonów w organizmie, co skutkuje negatywnym wpływem na całe zdrowie.  Aby przywrócić prawidłową pracę wszystkich gruczołów oraz całego organizmu, a także pozbyć się zaburzeń hormonalnych, podobnie jak w przypadku nadnerczy, należy skupić się na przywróceniu prawidłowego działania tarczycy,

Wyleczenie tarczycy może być trudne, w zależności od tego, czy jest to niedoczynność czy nadczynność. W każdym przypadku wspomaganie układu trawiennego jest koniecznością, tak jak ograniczenie stresu i unikanie ekspozycji na pola elektromagnetyczne i zanieczyszczenia środowiskowe.

Eliminuj ksenoestrogeny

plastikowe pojemnikiKsenoestrogeny, swoją budową przypominają hormony kobiece, czyli estrogeny. Te chemikalia mogą więc zakłócać pracę układu endokrynnego poprzez wiązanie się z receptorami dla estrogenów, a także zaburzać ich wytwarzanie i metabolizm co ostatecznie może powodować zaburzenia związane z tarczycą, takie jak niedoczynność.

Przykłady ksenoestrogenów, których należy unikać, to:

  • plastikowe pojemniki
  • puszki (wewnętrzna strona)
  • styropianowe kubki i pojemniki
  • drogeryjne kosmetyki i artykuły toaletowe
  • chemikalia w rolnictwie
  • konwencjonalne mięso i nabiał

Warto wiedzieć, że możemy się bronić przed negatywnym działaniem ksenoestrgenów, w tym BPA, czy parabenów. Wystarczy, że będziemy czytać ulotki do kosmetyków i informacje na opakowaniach, gdzie muszą być umieszczone dane na temat tworzywa. Kosmetyki bez parabenów są droższe i mają krótszy okres przydatności. Natomiast jeśli chodzi o opakowania z plastiku, możemy zamienić je z powodzeniem na szklane lub papierowe. Trzeba unikać także podgrzewania posiłków w plastikowych opakowaniach.

Jednakże samo unikanie ksenoestrogenów po dziesięcioleciach narażenie na ich działanie to tylko połowa sukcesu. Należy również wyeliminować je z organizmu poprzez stymulowanie prawidłowego funkcjonowania wątroby.

ŹRÓDŁA
http://www.naturalnews.com
http://www.organiclifestylemagazine.com
http://www.organiclifestylemagazine.com
http://truthwiki.org

Jeśli tak jak ja interesujesz się zdrowiem i lubisz otaczać się wszystkim, co piękne – ten  newsletter jest dla Ciebie!


ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój komentarz nie może być pusty!
Proszę podać swoją Nazwę!