Niedoczynność tarczycy leczenie.

Jak już wspominałam w poprzednich postach jedną z najlepszych rzeczy, jakie możemy zrobić dla swojego zdrowia jest zadbanie o równowagę hormonalną 1,2. W pełni sprawny system hormonalny zwiększa energię, poprawia jakość snu, redukuje niepokój oraz stany depresyjne. Można by jeszcze długo wymieniać, gdyż lista korzyści z tego wynikająca jest na prawdę imponująca. Jednym z kluczowych elementów do poprawy funkcjonowania hormonów jest tarczyca, mały gruczoł w kształcie motyla znajdujący się w przednio-dolnej części szyi, który reguluje metabolizm, kontroluje praktycznie każdą funkcję ciała i współpracuje z innymi hormonami, od insuliny po hormony płciowe.

Komórki tarczycy jako jedyne mają zdolność absorpcji jodu łącząc go z aminokwasem o nazwie tyrozyna zaangażowanym w prawie każdym białku w organizmie. Stanowi on istotną część produkcji wielu substancji chemicznych w mózgu, takich jak neuroprzekaźniki i dopamina, reguluje hormony tarczycy, a nawet wpływ na nastrój. Niektóre produkty zawierające tyrozynę, takie jak pszenica i soja nie są zdrowe, zwłaszcza dla osób z niedoczynnością tarczycy. Jednak istnieje też kilka dobrych źródeł, do których należą migdały, banany, dziki łosoś, organiczny drób, awokado, nasiona dyni i organiczne jaja z wolnego wybiegu. Następnie konwertują go na trzy rodzaje hormonów: trójjodotyronina (T3), tyroksyna (T4) i dijodotyronina (T2). Po czym T3 i T4 są uwalniane do krwiobiegu, gdzie tlen i kalorie przekształcają je w energię. Objawy związane z tarczycą mogą być różne, gdyż każda komórka ciała wykorzystuje jej hormony.

Niestety wiele osób w dzisiejszych czasach cierpi na choroby związane z tym gruczołem, zwłaszcza na niedoczynność, gdy tarczyca nie produkuje wystarczającej ilości hormonów. Jest to bardzo powszechne zjawisko (zwłaszcza wśród kobiet), często związane z niedoborem jodu, które na szczęście można z powodzeniem, bez stosowania syntetycznych hormonów naturalnie wyleczyć. 

Niedoczynności tarczycy objawy:

Jeśli nie została u ciebie oficjalnie zdiagnozowana niedoczynność tarczycy, należy mieć na uwadze następujące objawy wskazujące na spowolnienie tego narządu:

  • Zmęczenie nawet po przespaniu 8-10 godzin lub konieczność codziennej drzemki
  • Wypadanie włosów, łamliwe paznokcie
  • Przybieranie na wadze lub niezdolność do schudnięcia
  • Alergie
  • Obrzęk szyi, chrapanie i zachrypnięty głos
  • Wahania nastroju, drażliwość, lęk lub depresja
  • Opuchnięte powieki i zasinienia pod oczami
  • PMS, niskie libido, bezpłodność, nieregularne miesiączki
  • Zaparcia
  • Łuszczyca i egzema
  • Przerost Candidy
  • Fibromialgia
  • Zaburzenia pamięci, problemy z jasnością umysłu i koncentracją
  • Uczucie zimna nawet, gdy innym jest ciepło, zimne stopy i dłonie
  • Cukrzyca
  • Trądzik (szczególnie w dolnej części twarzy i na szyi)

Zatem, gdy domyślasz się, że możesz mieć niedoczynność tarczycy, przeczytaj w jaki sposób naturalnie możesz wspomóc jej leczenie.

Niedoczynność Tarczycy Leczenie Naturalne

Pokarmy, które należy spożywać

Najczęstszym niedoborem odżywczym odpowiedzialnym za niedoczynność tarczycy jest niewystarczająca ilość jodu w organizmie (jest on potrzebny nie tylko tarczycy, ale również innym narządom np. jajnikom, piersiom, prostacie, płucom, trzustce, oczom). Jod jest bezpośrednio zaangażowany w rozwój szkieletu, mózgu i innych ważnych części ciała. Niski poziom tego minerału w diecie spowodował zalecanie jego spożywania w soli kuchennej, do której został nagminnie dodawany. Niestety jod ma krótki okres przydatności do spożycia, a sól kuchenna jest silnie przetworzona i często zawiera odpady chemiczne. Zwyczajna sól kuchenna jodowana to najgorszy rodzaj soli, której najlepiej unikać. Znacznie lepiej używać soli himalajskiej, morskiej lub celtyckiej.

W związku z tym najlepiej spożywać produkty naturalnie zawierające jod i inne składniki odżywcze, które ułatwiają jego wchłanianie. Przykładami takich pokarmów są:

  • Wodorosty (algi-kelp, spirulina, nori)
  • Żurawina
  • Fasola Navy
  • Jajka
  • Sól himalajska/celtycka
  • Ocet jabłkowy
  • Pestki dyni

Świetnym pomysłem jest także zwiększenie w diecie konsumpcji korzystnych tłuszczów, takich jak:

  • Orzechy brazylijskie- stanowią również doskonałe źródło selenu, co jest ważne dla aktywacji T3, ale również stosowanie jodu wymaga dostarczania tego pierwiastka, bez którego jego nadmiar staje się toksyczny. Selen jest ważny dla zdrowia tarczycy, zmniejsza również stany zapalne, reguluje odpowiedź immunologiczną i zapobiega chorobom przewlekłym. Poza orzechami brazylijskimi można go jeszcze znaleźć w dzikim łososiu z Alaski, surowym nabiale, czosnku, cebuli, pomidorach i nasionach słonecznika. Miliard ludzi na świecie cierpi na niedobory selenu.
  • Awokado
  • Olej kokosowy
  • Olej z wątroby dorsza

Inne korzystne pokarmy w leczeniu niedoczynności tarczycy stanowi zwłaszcza żywność roślinna z dużą ilością antyoksydantów i elektrolitów, takich jak sód i potas (należy jednak pamiętać, że owoce przez większość ludzi powinny być spożywane z umiarem, ze względu na wysoką zawartość fruktozy):

  • Pomidory
  • Fioletowe winogrona
  • Kiwi
  • Papryka
  • Seler
  • Mango
  • Jabłka
  • Marchew
  • Ogórki
  • Granaty
  • Cytrusy
  • Fasolka szparagowa
  • Szparagi
  • Borówki
  • Wiśnie
  • Bakłażan
  • Ananasy
  • Morele

Osobiście stosuję i polecam również smarowanie się płynem Lugola, np. na nadgarstku, brzuchu czy po wewnętrznej stronie ud. Organizm sam dawkuje sobie wówczas minerał, nie narażając się na jego przedawkowanie, które może skutkować nawet całkowitym wyłączeniem tarczycy. Pozwala to ciału decydować o szybkości i ilości wchłanianego jodu. Im większe mamy niedobory, tym szybciej się wchłonie (w przeciągu 12 godzin). Należy go wówczas aplikować do momentu, w którym zaobserwujemy, że nie znika w ciągu 12 godzin.

Uzupełnieniem dla tych zaleceń jest włączenie do swojej diety probiotyków usprawniających układ trawienny, takich jak fermentowane warzywa czy kefir. Prawidłowo funkcjonujący układ pokarmowy (jelita) jest kluczem do dobrego zdrowia i odporności.

Natomiast osoby cierpiące na nadczynność tarczycy powinny unikać suplementacji jodem i żywności w niego bogatej, ponieważ może to spowodować jeszcze bardziej agresywny autoimmunologiczny atak na tkanki tarczycy.

Produkty do eliminacji

Istnieje również żywność, którą należy wyeliminować, taką jak np. ta która zawiera goitrogeny. Goitrogeny są naturalnie występującymi anty odżywczymi substancjami występującymi w niektórych produktach spożywczych, które zaburzają produkcję hormonów tarczycy. Są to na przykład:

  • Niefermentowane produkty sojowe
  • Gluten, a jeśli masz Hashimoto wyeliminuj dodatkowo zboża i rośliny strączkowe
  • Kukurydza
  • Surowe brokuły, kalafior, brukselka, kapusta, szpinak, rzepa
  • Gorczyca, proso, orzechy pinii, orzeszki ziemne, migdały
  • Olej rzepakowy (powinien zostać wyeliminowany nie tylko przy niedoczynności tarczycy)
  • Brzoskwinie i truskawki
  • GMO

Ale: Nie dotyczy to produktów sojowych, jeśli są fermentowane (miso, tempeh) oraz fermentowanych warzyw krzyżowych (brokuły, kapusta, kalafior, brukselka) lub gdy są lekko gotowane, gdyż wykazano, że procesy te skutecznie usuwają związki goitrogenne.

Aby wspomóc leczenie niedoczynności tarczycy należy również unikać konwencjonalnego nabiału, przetworzonej żywności, białej mąki, cukru, kofeiny i alkoholu. Następną kwestię stanowią wszędobylscy antagoniści jodu, do których należy- brom (dodawany obecnie do chleba, ciastek, makaronów, białego ryżu), występujący w pastach do zębów i innych środkach do higieny jamy ustnej i przetworzonej żywności czy napojach- fluor oraz dodawany do wody czy do przetworzonej żywności solonej chlorkiem sodu (NaCl) lub do zwykłej najtańszej soli kuchennej- chlor). W związku z tym obecnie panuje epidemia niedoborów jodu, z czego mało kto zdaje sobie sprawę, a jest to kwestia nad wyraz istotna. Radzę więc wyeliminować całkowicie tę trójcę wypierającą z tarczycy paliwo, którym jest dla niej jod.

Unikaj promieniowania

W dzisiejszych czasach trudno jest uniknąć promieniowania. Czy to jest katastrofa w Fukushimie i cez-137 czy EMF z sygnałów WiFi, telefony komórkowe, telewizory, komputery, kuchenki mikrofalowe oraz medyczne naświetlania, promieniowanie jest powszechnym zagrożeniem dla wszystkich, a zwłaszcza tych z problemami tarczycy.

Aby unikać i neutralizować promieniowanie tak bardzo, jak to możliwe, należy rozważyć następujące kwestie:

  • Ograniczyć ekspozycję na urządzenia elektroniczne, takie jak telefony komórkowe czy komputery
  • W przypadku urządzeń, które w dalszym ciągu będą używane należy wziąć pod uwagę technologie, które neutralizują ich promieniowanie
  • Stosować uziemienie (praktyka dotykania powierzchni Ziemi gołymi stopami, która działa silnie anty zapalnie)
  • Spożywać produkty bogate w jod, które pozwalają radioaktywnemu jodowi przechodzić przez ciało, bez skutków ubocznych

Eliminacja ksenoestrogenów

Ksenoestrogeny, swoją budową przypominają hormony kobiece, czyli estrogeny. Te chemikalia mogą więc zakłócać pracę układu endokrynnego poprzez wiązanie się z receptorami dla estrogenów, a także zaburzać ich wytwarzanie i metabolizm, co ostatecznie może powodować zaburzenia związane z tarczycą, takie jak niedoczynność, której objawy są bardzo uciążliwe.

Przykłady ksenoestrogenów, których należy unikać, to:

  • Plastikowe pojemniki
  • Puszki (wewnętrzna strona)
  • Styropianowe kubki i pojemniki
  • Drogeryjne kosmetyki i artykuły toaletowe
  • Chemikalia stosowane w rolnictwie
  • Konwencjonalne mięso i nabiał

Warto wiedzieć, że możemy się bronić przed negatywnym działaniem ksenoestrgenów, w tym BPA, czy parabenów. Wystarczy, że będziemy czytać ulotki do kosmetyków i informacje na opakowaniach, gdzie muszą być umieszczone dane na temat tworzywa. Kosmetyki bez parabenów są droższe i mają krótszy okres przydatności. Natomiast jeśli chodzi o opakowania z plastiku, możemy zamienić je z powodzeniem na szklane lub papierowe. Trzeba unikać także podgrzewania posiłków w plastikowych opakowaniach.

Co jeszcze jest istotne przy leczeniu niedoczynności tarczycy?

W celu naturalnego zrównoważenia hormonów i leczenia tarczycy pomocne może okazać się również włączenie do diety pyłku pszczelego, aloesu, batatów, macy oraz ziół. Poza jodem i selenem oczywiście nie może w twoim organizmie zabraknąć także magnezu, cynku, żelaza, witaminy C oraz witamin z grupy B. Pokochaj również słońce (a w razie niemożności wystawiania ciała na działanie jego promieni suplementuj witaminę D3/K2). Jeśli to tylko możliwe znajdź w pobliżu biologicznego dentystę i usuń z jamy ustnej wszystkie amalgamaty (wypełnienia rtęciowe). I przede wszystkim naucz się radzić sobie ze stresem i wspierać nadnercza (np. poprzez praktykę medytacji czy uprawianie jogi oraz używanie adaptogennych ziół).

Wiem, że sporo tego, ale zdrowia niestety nie da się traktować na wyrywki. Chorujemy zazwyczaj z 2 powodów- albo z niedoborów substancji odżywczych, albo z nadmiaru toksyn w organizmie. Nie wspominając oczywiście o aspekcie emocjonalno-duchowym. I o tym należy pamiętać.

 

ŹRÓDŁA
http://healingthebody.ca/heal-hypothyroidism-naturally/
http://eatlocalgrown.com/article/11291-10-signs-you-have-a-thyroid-problem-solutions.html?t=dmr
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2016/06/27/foods-good-for-thyroid.aspx

4 KOMENTARZE

  1. Jednym słowem trzeba zmienić całkowicie swoje przyzwyczajenia żywieniowe.
    Musiałbym zrezygnować ze wszystkiego co lubię i zamienić to na wszystko czego nie lubię.
    Życie jest niesprawiedliwe… 🙂

    • Ona jak widać migdały, w przypadku osób z niedoczynnością tarczycy, należą do grupy pokarmów raczej dyskusyjnych. Jak podają źródła zawierają zarówno tyrozynę, która wspomaga regulację hormonów tarczycy, ale niestety należą również do żywności zawierającej goitrogeny, które to z kolei zaburzają produkcję hormonów tarczycy… Jak widać są plusy i minusy, czyli jeżeli już to z umiarem..

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój komentarz nie może być pusty!
Proszę podać swoją Nazwę!