Chcemy tego czy nie, proces starzenia stanowi nieodłączną część naszego życia. Nie oznacza to jednak, że stan naszego zdrowia, samopoczucie czy wygląd zewnętrzny zależne są wyłącznie od metryki. Nigdzie nie jest również napisane, że nie możemy dobrze wyglądać pomimo upływu lat oraz emanować pięknem (zarówno zewnętrznym jak i wewnętrznym) bez względu na ilość dekad, które mamy już za sobą. Mało tego możemy pokusić się nawet o to, by cofnąć zegar biologiczny o dekadę!

Twoja skóra jest złożonym trójwarstwowym narządem, narażonym zarówno na czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne (środowiskowe), które powodują, że staje się przebarwiona, wiotka oraz pomarszczona. Na szczęście m.in. przy pomocy odpowiedniej diety możemy zapobiegać, a nawet cofać postępujący już proces starzenia.

Jak wyglądać młodziej – składniki odżywcze dla zdrowia skóry:

O czym wcześniej wspominałam Twoja skóra jest aktywnym narządem, podobnie jak serce, wątroba i nerki. W przeciwieństwie do pozostałych narządów, jest narażona na działanie czynników zewnętrznych, takich jak szkodliwe promieniowanie UV, zanieczyszczenia, toksyny, chemikalia i ekstremalne warunki pogodowe. Właściwe odżywianie chroni oraz pomaga wytwarzać zdrowe komórki skóry, tak aby zegar biologiczny na twarzy mógł się niemal zatrzymać!

Przeciwutleniacze

Przeciwutleniacze, takie jak witamina C, E, A, beta-karoten, polifenole i flawonoidy walczą z oksydacyjnymi uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki i promieniowanie słoneczne. Odgrywają też istotną rolę w syntezie kolagenu, która zapewnia odpowiednią strukturę i elastyczność naszej skórze. Przeciwutleniacze zapobiegają również stanom zapalnym oraz chronią przed fotostarzeniem.

Witamina D

Witamina D jest nam potrzebna w znacznie większym zakresie niż tylko do budowy kości. Może bowiem ochraniać skórę przed uszkodzeniami wywołanymi promieniami UV, które mogą  powodować nie tylko szybsze starzenie, ale również prowadzić do raka skóry. Chodzi tu oczywiście o szkodliwe dla nas promienie UVA, natomiast umiarkowane naświetlanie ciała w godzinach południowych między 10-14 promieniami UVB pod wpływem, których wytwarzamy omawianą witaminę jest wręcz wskazane. Ryzyko zachorowania na raka obniża się wówczas wielokrotnie.

Probiotyki i prebiotyki

Twoja skóra podobnie jak jelita potrzebuje ważnych bakterii, które utrzymują Cię przy zdrowiu i pozwalają odpowiednio funkcjonować. Włączenie probiotyków i prebiotyków jest niezbędne dla utrzymania optymalnej mikroflory oraz funkcji immunologicznych komórek skóry, zapobiegając występowaniu jej chorób oraz przedwczesnemu starzeniu.

Niezbędne kwasy tłuszczowe

Są to kwasy, których nasz organizm sam nie produkuje, więc musimy dostarczać je sobie z pożywieniem. Zdrowe tłuszcze, zwłaszcza Omega-3 są odpowiedzialne za elastyczność oraz nawilżenie skóry, a także za produkcję kolagenu oraz tworzenie bariery ochronnej przed promieniowaniem UV i uszkodzeniami słonecznymi.

14 pokarmów cofających zegar biologiczny lica

1. Woda

Tak wiem, woda to przecież nie jedzenie 😉 Jeśli jednak chcesz poprawić wygląd swojej skóry musisz najpierw zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. Odwodnienie bowiem powoduje, że skóra staje się sucha i matowa oraz sprawia, że ​​jest bardziej podatna na powstawanie drobnych linii i zmarszczek. Ważne by była to woda dobrej jakości, np. filtrowana. Woda zawierająca metale ciężkie i inne toksyny będzie powodowała wręcz odwrotny skutek.

2. yyy..Kawa i czerwone wino

Mowa tu oczywiście o wysokiej jakości kawie organicznej oraz wolnym od siarczanów czerwonym winie (choć nie jest ono zbyt powszechnie dostępne). Są one bowiem bogate w polifenole, które posiadają silne właściwości przeciwutleniające i odgrywają istotną rolę w zapobieganiu chorobom związanym ze stresem oksydacyjnym. Badania wykazały, że spożycie kawy może pomóc zmniejszyć ryzyko rozwoju czerniaka. Ilości jednego i drugiego napoju powinny być jednak bardzo umiarkowane.

antyoksydanty

Czerwone wino swoje właściwości zawdzięcza resweratrolowi znajdującemu się również w ciemnych winogronach oraz ich pestkach, jagodach i truskawkach, a także czerwonej i czarnej żywności oraz fioletowych acai. Będzie to z pewnością znacznie zdrowsza opcja niż wino;)

Co do kawy odradzam natomiast jej spożywanie kobietom mającym zbyt wysoki poziom estrogenów, gdyż kortyzol wytwarzany pod wpływem jej picia najzwyczajniej w świecie okrada nas z progesteronu. Co w tym przypadku nie jest dobrą nowiną.

Ponieważ kwestia obu produktów jest bardzo dyskusyjna i różne badania wykazują w tej materii odmienne wyniki decyzje Czytelniku podejmij sam 😉 Pamiętaj przy tym, że zarówno kawa i wino działają jako diuretyki (co oznacza, że ​​mogą odwadniać, a wtedy raczej nie będą mieć już korzystnego wpływu na zegar biologiczny 😉 Na każdą więc filiżankę kawy/lampki wina wypij 2 filiżanki wody.

3. Czekolada

Żeby zaobserwować jakiekolwiek korzyści musi być to oczywiście ciemna czekolada (spożywana w niewielkich ilościach;) o jak najwyższej zawartości kakao, najlepiej powyżej 90%. Podobnie jak kawa, czekolada jest pełna antyoksydantów i polifenoli, które wpływają na wygląd skóry. Unikaj mlecznych czekolad, polew czekoladowych i innych opcji z czekoladą, gdyż cukier z pewnością nie doda uroku Twemu licu.

4. Ciemnozielone warzywa liściaste

ciemnozielone warzywa liściaste

Niestety młody wygląd skóry to nie tylko wino i czekolada 😉 Jarmuż, szpinak i i inne ciemnozielone rośliny stanowią bowiem bogactwo witamin C, A oraz luteiny karotenoidowej. Wszystkie te substancje odżywcze mają decydujący wpływ w walce z uszkodzeniami oksydacyjnymi oraz detoksykacją skóry i całego ciała. Ponadto warzywa te, pod względem gęstości odżywczej, biją wszystkie inne pokarmy na głowę. Jak więc widać warto!

5. Pomidory

Owoce te zawierają wysoki poziom likopenu oraz karotenoidów łagodzących uszkodzenia komórek skóry. Gotowanie pomidorów pozwala na jeszcze lepsze wchłanianie składników odżywczych.

6. Pomarańczowe warzywa

Warzywa takie jak marchewka, słodkie ziemniaki czy dynia zawdzięczają swój pomarańczowy odcień wysokiej zawartości beta-karotenu, który słynie z właściwości pielęgnujących skórę. Jedzenie dużych ilości tychże warzyw pomoże Ci również uzyskać efekt “skóry muśniętej słońcem”.

7. Zielona herbata

zielona herbata w japonii

Zastanawiałaś się kiedyś dlaczego japonki wyglądają tak młodo? Jednym z sekretów ich pięknej skóry jest picie do 8 filiżanek zielonej herbaty dziennie (sic!) Pośród wielu innych korzyści zdrowotnych zielona herbata zawiera flawonoidy i polifenole, które chronią skórę przed przedwczesnymi oznakami starzenia oraz mogą poprawiać jej elastyczność.

8. Fermentowane pokarmy

Fermentowana żywność stanowi bogactwo bakterii probiotycznych poprawiających mikrobiotę skóry, chroniąc ją tym samy przed uszkodzeniami, powodującymi starzenie. Poza kiszonkami wypróbuj również kimchi, kefir kokosowy oraz kombuchę.

9. Awokado

Biorąc pod uwagę, że awokado zawiera wszystkie niezbędne kwasy tłuszczowe (EFA) oraz wiele witamin i minerałów nie zdziwi nikogo fakt, że świetnie nadaje się, by cofać nasz zegar biologiczny nawet o lata. Można jeść je na wiele sposobów lub w celu zmatowienia skóry aplikować bezpośrednio na twarz. Innym źródłem zdrowych tłuszczów są nasiona chia, siemię lniane, orzechy włoskie, nasiona dyni oraz nasiona konopi.

10. Owoce cytrusowe

Owoce takie jak cytryny, limonki, pomarańcze czy grejpfruty stanowią jedno z lepszych źródeł witaminy C, która to pomaga organizmowi w wytwarzaniu kolagenu, a stosowana miejscowo może rozjaśniać ciemne plamy oraz wpływać korzystnie na inne oznaki starzenia. W celu zmniejszenia blizn i znamion wypróbuj kurację sokiem z cytryny.

11. Kurkuma

kurkuma

Czy jest coś czego nie może kurkuma? O jej licznych właściwościach nie trzeba się nawet rozpisywać, bo są wszystkim dobrze znane. W kontekście zdrowej skóry można tylko wspomnieć, że zawarta w kurkumie kurkumina jest silnym przeciwutleniaczem, który zmniejsza stan zapalny, chroni oraz poprawia wygląd skóry.

dla tych, którzy jedzą produkty odzwierzęce, niewegańska wersja zawiera jeszcze w umiarkowanych ilościach:

12. Łosoś

Łosoś i inne tłuste ryby takie jak tuńczyk albacowy, pstrąg czy krewetki stanowią doskonałe źródło karotenoidów (astaksantyna i retinol), jak również przeciwutleniaczy o właściwościach fotoreaktywnych. Łosoś zawiera również wysoki poziom witaminy D, koenzymu Q10 i kwasów tłuszczowych omega-3, z których wszystkie zapewniają ochronę przed promieniami UV, nawilżenie i regenerację skóry. Warunek jest jeden – łosoś musi być dziki, pod żadnym pozorem niehodowlany! Dodatkowo w celu chelatacji z metali ciężkich, którymi ryby są bardzo obciążone, dobrze jest zaopatrzyć się w chlorellę i spożywać ją na ok. 0,5h przed posiłkiem.

13. Jajka

Znajdujące się w białkach jaj aminokwasy są niezbędne do wytwarzania kolagenu. Ponadto występujące w żółtkach karotenoidy i retinol są odpowiedzialne za wzrost i utrzymanie zdrowych komórek i tkanek skóry.

14. Bulion z kości

Bulion z kości stanowi bogactwo kolagenu. W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie jego picie 1-3 x dziennie.

15. Ashwagandha/agrest indyjski

Zarówno ashwagandha jak i jagody Amla pomagają zwiększyć DHEA oraz obniżyć poziom kortyzolu. Obie te kwestie mają również niebagatelny wpływ na nasz zegar biologiczny.

Gdy chcesz odmłodzić twarz unikaj natomiast:

Cukier

Jeśli istniałby jeden jedyny typ produktów spożywczych, których należy unikać za wszelką cenę to z pewnością byłby to cukier. Zwłaszcza dla tych, którzy cierpią z powodu trądziku. Cukier bowiem podnosi poziom insuliny we krwi, upośledza działanie systemu immunologicznego oraz powoduje przedwczesne starzenie.

Palenie

smierc palacza

Spośród wielu innych zagrożeń dla zdrowia, palenie sprawia, że po prostu ​​wyglądasz starzej. Powoduje uszkodzenia oksydacyjne, przyczyniając się do powstawania głębokich zmarszczek, przebarwień oraz utraty elastyczności skóry.

Tłuszcze trans

Wpływają bardzo niekorzystnie na stan całego organizmu oraz powodują nowotwory.

W niektórych przypadkach niezbędna jest również kuracja kolagenem. Należy pamiętać, że najlepiej przyswajalny dla ludzkiego organizmu jest kolagen rybi. Dodatkowo przy plamach starczych czy zmarszczkach można pokusić się, by cofać zegar biologiczny na twarzy, używając (miejscowo 2-3 x dziennie po 2-3 krople), działających przeciwzapalnie olejków eterycznych z:

  •  kadzidłowca
  •  nasion dzikiej róży
  •  awokado

Polecam również wypróbowanie sody do pielęgnacji twarzy i nie tylko.

Źródła: http://theheartysoul.com

Jeśli tak jak ja interesujesz się zdrowiem i lubisz otaczać się wszystkim, co piękne – ten  newsletter jest dla Ciebie!


ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój komentarz nie może być pusty!
Proszę podać swoją Nazwę!