W dzisiejszych czasach zaburzenia hormonalne dotykają coraz większej rzeszy kobiet. Kiedyś  PCOS stanowiło ułamek występujących chorób, dziś przybiera rozmiary epidemii. Nie ma co się jednak załamywać i poddawać. Mimo, że medycyna akademicka nie znalazła na nią jeszcze lekarstwa, jest to choroba w znacznej większości przypadków ULECZALNA. W celu zrównoważenia gospodarki hormonalnej przepisywane są syntetyczne hormony. Jest to jednak tylko maskowanie symptomów, a nie dotarcie do przyczyny i jej zneutralizowanie. Dowiedzmy się zatem jak leczyć zaburzenia hormonalne u kobiet.

Jak leczyć zaburzenia hormonalne – 11 głównych zasad

  1. Należy włączyć do diety zdrowe tłuszcze typu:
  • awokado
  • kokos i olej kokosowy
  • masło od zwierząt karmionych trawą
  • dziki łosoś
  • oliwki i oliwa z oliwek
  • orzechy i nasiona

2. Zioła typu Ashwagandha czy lukrecja pomogą wyczerpanym nadnerczom, których rola w utrzymaniu optymalnej gospodarki hormonalnej jest niebagatelna o czym możesz przeczytać tutaj.

3. Bilans omega 3/6

omega 3:

  • dzikie ryby
  • siemię lniane/nasiona chia
  • orzechy
  • produkty od zwierząt karmionych zieleninom
  • olej z kryla/tran

GLA:

  • olej z wiesiołka/ z ogórecznika
  • nasiona konopi
– są to produkty wspierające optymalny poziom progesteronu ( bardzo ważne zwłaszcza w drugiej fazie cyklu)

4. Zagoić nieszczelne jelito, w czym pomocne będą:

  • bulion z kości
  • kefir
  • kiszonki ( kapusta, ogórki, buraki itd.)
  • pokarmy bogate w błonnik, np. warzywa i kiełki.jak leczyć zaburzenia hormonalne

5. Eliminacja chemii gospodarczej i kosmetyków z substancjami chemicznymi w składzie. W miarę możliwości unikać plastikowych butelek i zamienić patelnie teflonowe na ceramiczne, z żeliwa bądź stali nierdzewnej.

6. Sen– najlepiej kłaść się do łóżka ok. 22-22.30, gdyż 1 godzina snu pomiędzy 22-2 jest równoważna 2 godzinom snu poza tym przedziałem czasowym.

7. Ograniczyć, a najlepiej odstawić całkowicie kawę – podnosi poziom kortyzolu, obniżając poziom hormonów tarczycy i progesteronu, promując tym samym zaburzenia w pracy hormonów. Zdrowszym zamiennikiem będzie np. matcha- zielona herbata lub yerba mate (która dodatkowo przyspiesza metabolizm;)

8. Zoptymalizować poziom witaminy D3 (oczywiście w protokole z wit. K2).

9. Odstawić pigułki antykoncepcyjne, które rozregulowują gospodarkę hormonalną i zmniejszają wrażliwość organizmu na insulinę.

10. Problemom hormonalnym często towarzyszy insulinooporność. Aby zwiększyć wrażliwość organizmu na insulinę, należy włączyć do swojego życia aktywność fizyczną . Bardzo dobrze sprawdzają się interwały, które “odkręcają kurek” z hormonami. Wystarczy wykonywać ćwiczenia o zmiennej intensywności 2-3 razy w tygodniu po 20 minut. W kolejnych 2-3 dniach najlepiej wykonywać trening siłowy, jogę, spacery. Przy insulinooporności intensywna aktywność fizyczna typu crossfit czy bieganie są niewskazane. Po treningu należy uzupełnić zapasy glikogenu (np. zjeść kilka daktyli).

11. I przede wszystkim nauczyć się radzić sobie ze stresem.  Istnieje wiele różnych technik redukcji stresu, np.: aktywność fizyczna, medytacja, trening uważności, joga, spędzanie czasu na łonie natury, muzyka i EFT (technika emocjonalnego wyzwolenia), przy czym ta ostatnia jest bardzo skuteczną formą psychologii energii, która może pomóc „przeprogramować” zakorzenione w nas reakcje na stres.

Jeśli tak jak ja interesujesz się zdrowiem i lubisz otaczać się wszystkim, co piękne – ten  newsletter jest dla Ciebie!


ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój komentarz nie może być pusty!
Proszę podać swoją Nazwę!